Monday 1 November 2010

BEBAS.


Ada kala,
Aku ingin menjadi seperti seekor burung
Bisa terbang bebas tanpa halangan
Bisa lihat Bumi dengan luas
Bisa menyentuh cebis-cebis awanan. 

 


Ada kala,
Aku ingin menjadi seperti seekor buaya
Kerna setiap langkah yang di kuak
Akan  menggerunkan setiap mata yang menoleh
Serta memakan apa saja di hadapannya
Tanpa ragu. 



Ada kala,
Aku ingin menjadi seperti seekor kancil
Yang senantiasa disangka bijak
Dan cekap dalam segala apa 
Yang dilakukan. 

 


Ada kala,
Aku ingin menjadi seekor kura-kura
Kerna ianya sangat tabah dan sabar
Walaupun pergerakannya  lambat
Juga disebalik cangkerangnya
Adalah satu pertahanan baginya.
Aku kagum.



Namun,
Aku sentiasa berasa bersyukur
Kerna dilahirkan sebagai manusia
Yang dikurniakan akal fikiran
Untuk membezakan yang mana baik dan buruk
Walaupun aku tidak sesempurna insan lain
Disebalik itu,
Terdapat juga keistimewaan.


TERIMA KASIH YA ALLAH!