Thursday, 12 April 2012

PENEMAN TERBAIK SELAMA 4 BULAN..

The name is, Icok.





Selepas pemergian awak, takde orang lagi nak....

  • teman saya lipat baju, sambil awak konyokkan baju saya
  • teman saya study
  • teman saya turun bawah lepas pukul 12 malam sebab saya takot gelap
  • tunggu saya siap mandi, even kena percikkan air pun, awak tunggu depan toilet
  • cakar sofa kat rumah sampai keluar benang
  • teman abah buat air
  • kejar semua orang yang nak pergi dapur even awak tengah tidur sekali pun
  • menyahut bila orang panggil awak, walaupun awak malas, tapi awak gerakkan sikit mulut buat macam awak nyahut
  • teman Singkara (kucing berwarna hitam berusia 5 bulan, berstokin putih dan berjari 6) yang diambil dari klinik untuk teman Icok
  • buat-buat terkejut kalau Singkara lalu, kononnya Singkara tu macam satu lembaga hitam
  • tidur atas kain depan pintu depan dengan pintu dapur
  • acah-acah gigit tangan saya kalau saya letak jari kat mulut awak, sampai awak marah sebab tak dapat gigit
  • kacau abah kalau abah kemas barang kat luar sampai tak jadi kerja
  • nyorok dalam jubah saya tiap kali nak suruh awak keluar dari bilik
  • dibuat sebagai gurauan dengan kekasih hati saya
  • galok secara tiba-tiba 
Lastly, takde dah yang boleh buat saya ketawa sorang bila teringat kelakuan awak...

Sebab awak dah pergi tinggalkan saya, selama-lamanya....

Saya tak sangka malam tu malam terakhir awak tidur dengan saya, dan sebenarnya, malam tu saya ada rasa pelik sikit dengan perangai awak, sebab awak tidur nyenyak sangat atas perut saya. Lepas tu saya decide keluarkan awak pukul 12 malam sebab saya takot awak berak sebab tiba-tiba awak jadi bising. Rupanya pukul 2 tu awak kena langgar dengan kereta. Hmmm.



Jumpa kat syurga Icok ye, insyaAllah. Saya rindu awak sangat.


P/S : Sejam lebih pegang tangan awak yang dah sejuk sebelum tanam awak tu tak cukup bagi saya :'(

Monday, 2 April 2012

FENOMENA.

kasihan seorang perempuan.

diam-- dia lemah.
lantang-- nampak salah.
mesra-- dia sundal.
pasif-- suami gatal.

kahwin-- "bila beranak?"
tak kahwin-- pasti digelak.
berzuriat-- xcukup sempurna.
tak berisi-- lagi dikata.

berhijab-- tak cukup labuh.
tanpa tutup-- lagilah heboh.
setia-- dimadu sana sini.
curang-- dicanang keji.

terlalu cinta-- dimain2kan.
terlalu berjaga-- dimarah2kan.
sering nangis-- rimas selalu.
mata kering-- dipanggil batu.

orang mendosa-- yang salah perempuan.
bila pahala-- lelaki diagungkan.
buat betul-- pelbagai dipersoal.
buat silap-- sekampung berbual.

aduhai--
betapa kasihan;
betapa kasihan.

*pause*

kadang2 bila aku baca status2 chauvinist di fesbuk, aku rasa macam hendak komen dan maki selalu. aku tidaklah seorang anti lelaki, jauh sekali seorang feminis. aku cuma keadilan dalam pertimbangan.

baca status2 'jantan konon2' ini buat aku hendak muntah. beri nasihat itu ini pada wanita tapi dia sendiri melakukan perkara2 yang menjadikan perbuatan wanita yang dikata itu suatu fenomena.

contoh:
bersinis tentang perempuan bergambar tidak sopan.
SENDIRI ada gambar dalam kelab malam sama perempuan.
bertegas tentang aurat perempuan dan berkeras tentangnya.
SENDIRI cuma bergaul dengan mereka2 berkain atas peha.

apa cerita?

apa yang aku nampakkan,
zaman ini--
untuk menjadi perempuan yang diterima--
seorang perempuan perlu bertanya.

"abang hendak saya jadi apa?"

hakikatnya;
kalau tanya pada singa,
mestilah laparnya pada daging.
kalau tanya pada serama,
mertilah laparnya pada emping.

soalnya wahai perempuan--
"adik hendak jadi apa?"

kalau hendak jadi lauk,
masaklah tubuh sampai semerbak.
kalau hendak jadi ilmu,
lakarlah tubuh bertulisan berselerak.

kita yang pilih kita siapa.

*pause*

wahai perempuan.
semua jenis perempuan telah pernah aku jadi.
semua jenis perempuan--
DEMI diterima lelaki.

apa untungnya?
hati yang mati.
jiwa yang lari.

sudah2lah tu, wahai perempuan.
kasihankan diri kita.
sayangkan diri kita.

simpankan--
setiap kasih setiap cinta setiap rasa setiap manja--
pada seseorang bernama suami.

kerana--
selagi KITA tak terima diri ini;
selamanya kita saham yang rugi.
berhenti.

berhenti puaskan satu dunia.
berhenti--
dan buat APA yang kita SENDIRI rasa kita bahagia.

*pause*

kasihan.
kasihan seorang perempuan.
tapi menguntungkan.

kerana--
dibilang lemah, salah, sundal, gatal.
digelak, dimain, dimarah, ditujal.

kalau cuma dia senyum dan redha sabarkan--
berkecai semua--
berjemput ke syurga.







P/S : Credit to Fynn Jamal kerana telah meluahkan apa yg terpendam sendiri di hati aku.

Thursday, 22 March 2012

"LALI TERIMA CACIAN"



As salam. Hurmmmmm. Seperti yang terlihat di atas, adalah saya. Masuk paper pulokkk! Hahahai. Terima kasih untuk kawan sekolah menengah mak iaitu Aunty Ainal sebab ayat-ayat beliau yang power dan telah menyentuh hati semua individu *thumbs up* serta sudi menulis tentang saya yang tidak sempurna ni. Tak lupa jugak terima kasih buat suami nya Uncle Nordin, selaku photographer on that day dan bersama anak bongsu mereka yang comel. 

Saya menulis ni adalah sehari selepas tersiar cerita pasal saya dalam paper. Banyak feedback yang dapat. Ada yang call nak sponsor ubat dan ada yang nak membantu menderma dana. Thanks a lot, saya sangat terharu. Kawan-kawan pun banyak bagi kata-kata semangat kat saya. Ada yang tak percaya saya ada penyakit tu. Hihi but nevermind, thanks once again. Saya okay jelah :')

Actually, niat utama saya nak ditemubual ni sebab.... saya nak membuka minda masyarakat, tentang wujudnya golongan seperti saya, dan yang senasib dengan saya. Saya nak membantu orang yang bernasib sama untuk tampil berani, dan tak lagi berasa sangat merendah diri dalam kalangan masyarakat. Saya tahu apa rasanya itu, saya sangat faham. Kerana saya alami keadaan yang sama.

Semenjak semalam, mana-mana saya pegi, orang mesti tegur saya. Pegi kedai makan pun, mesti ada yang cakap, "baru je baca pasal awak tadi". Saya cuma tersenyum. Cukuplah mereka sedar wujudnya spesies seperti saya di muka bumi ini. Dan satu lagi, mudah untuk saya menjawab kalau ada orang tanya mengenainya selepas ni, saya hanya menunjukkan keratan paper tu dan bacalah sendiri. Tak pun, tanya dia balik "cik tak baca paper ke?" Hahaha ok kidding. Sebab, nak menceritakan semula macam mana saya boleh dilahirkan sebegini tu amat mudah, tapi...takde siapa pun yang dapat faham apa rasanya. Dan rasanya, lebih million kali dah saya cerita pasal tu bila ada yang tanya. Rasa macam nak record pun ada, senang bila orang tanya, nah ambik ni dengar sendiri. Simple.

So sesiapa yang ada saudara-mara or kawan-kawan yang senasib dengan saya, please do inform me. Kalau boleh, saya nak sangat berjumpa dengan orang-orang bertuah ni. Mana tau rezeki kita pegi Denver sama-sama nanti on 22 Jun ni kan. Who knows? Haa. Harap diizinkan oleh Allah. Kalau ada rezeki, saya harap dapat pegi kesana. Doakan saya! Terima kasih Allah. Terima kasih semua! 




P/S : Saya malu sebenarnya. Gambar tu besor sangat. Muehehehe.

Tuesday, 6 March 2012

DISTANCE RELATIONSHIPS.


Well said!


P/S : Isn't it beautiful? Keep growing love ;)

Saturday, 3 March 2012

REALITI.

Aku dan Allah...tiada rahsia.

Hanya Allah yang merahsiakan :
Hari kiamat
Jodoh
Ajal dan maut

Sesungguhnya, hanya Dia tempat mengadu yang sebenar.




"Jodoh itu rahsia Allah, sweet kan Allah bagi kita surprise." - Anonymous.

Sunday, 26 February 2012

LEFT UNSAID.

Kadang-kadang
Apa yang kita nak cakap
Lebih elok kita simpan, pendam.
Daripada menyakitkan hati orang lain
Sebab kata-kata tu
Kadang-kadang
Lebih tajam dari pisau.
Sehingga boleh meninggalkan luka yang dalam.

Tapi,
Orang yang berkata-kata tu
Sedar tak yang dia dah geser secalit calar?
Sampai tak boleh dihilangkan?
Boleh tak fikir dulu
Fikir HATI & PERASAAN orang yang menerima
Letakkan diri kau tu kat tempat dia
Apa kau rasa?





Fikir.

Wednesday, 22 February 2012




BE MATURE, WILL YOU?



P/S : Respect others if you want to be highly respected.